Friday, January 10, 2014

PENGALAMAN DARI SEKOLAH



GAMBAR SEKARANG *Hiasan! hehe

Tahun demi tahun... Hari demi hari... Usia da semakin meningkat... Maklum la dah 2* tahun! hehe... Alhamdulillah... ALLAH masih memberikan nikmat hidup bagiku untuk menghirup Udara dan dipermudahkan perjalanan menuntut ilmu sehingga ke menara gading.. tapi Gading nie masih belum cukup bagiku kerana banyak lagi yang perlu aku terokai... Hari ini, teringin pula aku berceloteh tentang diri ini...

Sejak dari kecik, aku seorang yang manja dan mudah menangis... Tapi aku seorang yang berani... Jadi aku gagahkan diri dengan keberanian itu untuk terus langkah, langkah dan langkah dengan cabaran2 di hadapan... Bermula dengan pendidikan di Sekolah Rendah Kebangsaan Teloi Timur, aku menyahut cabaran arwah ayahku dan ibuku yang menggalakkan aku untuk aktif di sekolah dalam pelbagai program, pertandingan dan acara2 kokurikulum... Best...! Best bile masuk satu2 pertandingan tu, kite menang..hehe sape x best kan..? heee

Habis citer sekolah rendah, naik sekolah menengan, start form 1 di SMK Teloi Kanan,... di sekolah nie, aku nie antara "budak baik" la kunon..hehe Minat terhadap English & Maths bermula di sini... So aku start belajar untuk mendapat keputusan yang cemerlang sepertimana kawan2 ku yg cemerlang yg lain... Jealous kot tngok orang asyik naik pentas amik hadiah... Kadang2 balik rumah menangis dalam bilik sorang2 sebab result teruk...tapi x bagitau mak abah hehe... Aku jadi bersemangat sebab dulunya time di sekolah rendah, aku di antara students2 yang paling "blurr" laa... sampaikan hafal Dictionary satu perkataan jer, then tulis dalam Essay UPSR satu perkataan nie je and ulang smpai habis haha... perkataan tu adalah "too" yang bermaksud "juga", haha...

Bile dah mula meningkat usia hingga ke tingkatan 3, aku mula le rase macam "boleh go" nie... So lepas PMR alhamdulillah dapat keputusan yang agak2 le, boleh pindah sekolah... hehe teringin juga nak merasa tinggal di asrama, sempat ke sekolah SMK Tanjong Puteri, Kuala Ketil sekejap x sampai sebulan kot... then pindah ke SMK Tunku Putera,... Di skolah nie, tahun pertama tu aku bersama warden Cikgu Idris,..cikgu yg sangat banyak pengalaman,.. die suka perli2 aku haa, hahaha... Sebab aku suka Maths and cikgu Idris nie mmang guru Maths.. Walaupun minat ku lebih kepada Math dan English, tetapi subjects2 lain tidak aku abaikan,... Walaupun xde la cemerlang sangat, aku hanya biase2 saje... hehe

Dari awal form 4, aku belajar Maths dan Add Maths betul2, memang target xnak FAIL nanti dalam SPM dan Alhamdulillah aku berjaya juga untuk kedua2 subjects2 nieh... Subjects lain tu x payah cerita lah, hehehe... Sepanjang belajar di SMK Tunku Putera dan di asrama Putera, aku juga pernah sezaman dibawah seliaan warden Cikgu Khairil dan Cikgu Ghafuan,... Walaupun aku jarang ke x pernah ntah kena marah dengan diorang, tapi aku tahu yang diorang bagus2 dan tegas... hehe Maklumlah seorang nye atlet yang dah biase dengan disiplin dan seorang lagi tentera ke ape yg macam maritim/tentera laut yang memang2 lah disiplin sentiasa ade... So students2 semua, behave yeah! haha.... Alhamdulillah aku dapat harungi zaman2 kegemilangan di asrama dengan baik,,dan aku berterima kasih kepada cikgu kerana memberkati ilmu2, kenakalan saye dan kawan2 di asrama dan mcm2 lagi... Maklum lah, aku nie nak cakap buas, xde lah buas sangat,... tapi aku follow je haha...

Yang penting, nak buat ape2 pun,..hormat CIKGU di sekolah dan di ASRAMA... Nak berkongsi sedikit, aku sentiasa berusaha untuk approach cikgu2 di sekolah, termasuklah Pengetua sekolah, PK HEM, PK Koku dan semua cikgu walaupun ade segelintir yang aku susah nak masuk... Alhamdulillah cikgu2 semua baik2 dan aku hargai setiap nasihat, pengalaman, dan ape2 saje dengan cikgu2... Pengalaman membantu cikgu Azlina mengajar Maths la yg paling best sebab memang minat ku mengajar dah tertanam dari kecik..hehe... Pengalaman mendapat hadiah dari cikgu2 di sekolah sangatlah membuat hatiku menangis terharu, termasuklah cikgu Khairil yang menghadiahkan aku satu neck-tie time dapat tawaran masuk UiTM dulu... Alhamdulillah, adik2 di asrama semuanya memberikan sokongan dan support aku walaupun dah keluar asrama dan meninggalkan sekolah time tuh... Sangat terharu... Pengalaman di asrama lah yang banyak mengajarku erti kehidupan dan mematangkan diri dalam bertindak dan berfikir... Bile cikgu buat sesuatu, ade le tu motifnya.. Tak lupa juga Abang Farid dan Kak Ma yang memang nya menjada kebajikan adik2 mereka di asrama,.. bagus2 semuanya... hehe...

Berbalik kepada pendidikan ku sekarang, Alhamdulillah pada tahun 2011, Aku selamat bergraduasi Diploma UiTM dalam bidang Sains Komputer, dan pada Januari tahun ini, tamatlah sudah pengajian Ijazah Sarjana Muda ku dalam bidang Sains (Kepujian) Pengkomputeran Netsentrik juga di UiTM.... :) Alhamdulillah sedang dalam proses untuk menyambung pengajian di Peringkat Master dalam bidang pilihan sendiri... hehe Semoga menjadi kenyataan isnhaAllah, tapi cumanye tak tahu dalam jangka masa pendek ini atau lambat lagi.... heheh... *Kalau ade rezeki. Ameen.

Terus kepada citer di asrama, bila dah keluar asrama pun, diriku masih segar deangn memori2 di asrama dlu... Untuk adik2 di asrama, jaga lah attitude (sikap), disiplin, akademik, adab dengan cikgu supaya ape saje yang kite buat, ade keberkatan dan keredhaan di situ... Baru mudah nak buat ape pun,... Ingat, ilmu yang diberikan oleh guru, besar hikmahnya bila dihalalkan, diberkati.... Untuk adik2 di asrama, jangan malu2 untuk aktifkan diri dalam ape jua pertandingan yang boleh mengetengahkan bakat2 yang ada,..program2 yang boleh mengasah kemahiran yang ada dan bersaing untuk maju dalam akademik mahupun kokurikulum... Ingat, jangan hanya 24 jam study jer tanpa memikirkan environment luar, nanti hati mati... hehehe... Study tu study juga, keadaan sekeliling kite kena jaga dan ukhwah yang baik tu lah paling penting... Adik2 ingat, nanti bile dah keluar asrama, banyak lagi keadaan, cabaran dan kehidupan yg lebih matang yang kite semua akan hadapi... Jangan bile dah keluar, baru nak set kan MATLAMAT... Letakkan matlamat dalam diri sejak di sekolah lagi... Kadang2 bile ditanye, siape nak masuk Universiti dengan YAKIN.??? Semua angkat tangan, tapi bile tanye siape yang sedang berusaha untuk masuk ke Universiti?? Tak ramai yang mampu angkat tangan dengan YAKIN... masing2 tengok kiri kanan... hehe... Bukan senang untuk kite berjaya, kite kena berubah dari hari ke hari,.. baru ade kemajuan... :)

Ingat, kejayaan kite hari ini bermula pada 100 hari yang lalu... Tetapi kejayaan kite di masa depan bermula pada hari ini.. Jadi, adik2 yg masih tak tahu kenape belajar di sekolah, kenape tinggal di asrama, kenape kena itu, kenape kena ini..... Tenangkan hati, buka mata, dan take time, fikir sekejap... Apa tujuan kite hari ini...? Apa cita2 kite di masa depan..? Tak nak ke besar nanti ade banyak duit, hidup senang dan ade keja bagus2...? Jadi, kalau teringin semua tuu, semuanya adalah bermula di SEKOLAH.

Ingat, kalau dah besar nanti,... umur dah 40 tahun,.. Bile nak minta kerja ape2 pun, orang akan minta kite punya SIJIL SPM... Agak2 kalau keputusan kite banyak G atau Tauge jer, siape nak amik kite kerja.? Memang banyak sangat kerja hari ini yang tidak memerlukan ape2 sijil, tapi sampai bile.? Betul x..? hehe.. jadi, yang mane sedang bersengkang masa dalam tahun SPM, buatlah yang terbaik... Kalau rase tersasar jalan atau cara, ubah segera.... Ubah cara belajar,.. banyakkan bertanye ape yang kite tak tahu,.. Jangan malu2,...Ringankan kaki nak berjumpa cikgu2 di masa lapang,... Rajin2lah berkongsi ilmu dengan kawan2, sebab lagi banyak kite berkongsi ilmu ajar kawan2, lagi banyak yang kite dapat... Ingat, .. dan ape yg paling penting, JANGAN TINGGAL SOLAT LIMA WAKTU sehari semalam.. :) Ingat pada Allah, ingat pada ibu ayah,.. semuanya ini yang akan memberikan kemudahan dalam kehidupan seharian kite termasuklah belajar... Bile Allah suka, Allah permudahkan... dan Ibu ayah berkat,.. inshaAllah urusan semua jadi mudah... Waktu belajar juga, yang penting adalah redha guru2,.. jadi jangan sesekali melawan cikgu, setiap marah, rotan, nasihat dan denda cikgu2, itu adalah pengajaran bagi kite untuk terus belajar menjadi seorang yang terbaik di masa depan....

Wahhh... dah banyak sangat karang, Actually nak sembang2 panjang2 dan cerita pengalaman hidup yang best2 untuk dikongsi dengan kawan2 semua,... Tapi lenguh tangan le pulak taip panjang2 kan,...hehe inshaAllah ade masa nanti kite kongsi2 lagi,... Kalau ade idea, jngan lupa share2 selagi ianya bermanfaat untuk semua tanpa mengira usia... InshaALLAH.... :)

Di bawah nie ade beberapa keping gambar kenangan time di sekolah dan asrama dulu2.... Kalau ade yang masih ingat... hehe..


Nie gambar Mus, Adham, Ilham, Duan dan Abg Farid



Nie gambar diorang tengah training nasyid..hehe



Haa yang nie kenangan time training2 nasyid di Masjid dekat kg cikgu Khairil, persembahan majlis ape ntah, x ingat...hehe before tu ade yg mandi sungai..untung betul hehe



Nie kenangan manis first time nasyid di SMK Tunku Putera.. tahun 2006.. hehe



Nie pula gambar time dah habis SPM, diorang nie semua berbakat2 masuk pertandingan nyanyian dan debat ke forum ntah x ingat, GERKORAMA di SMK Siong.


Tu jer untuk kali nie.. hehehe Salam.... :)


0 comments:

 
Blogger Templates